Wednesday, March 2, 2011

bendang.. adakah tempat permainan anda??

''wei laqi.. wei laqi.. pak arc mai.... laqi.....'' 
hahaha... tu la antara benda-benda yang bole kasi orang dewasa tersensyum lebar. tau x apa?? aiseh.. punya cantek aku bt opening, ampa bole blurr pulak!! hahaha... that what we call 'kenangan'...tell me, sapa yang x dak kenangan yang best-best masa kecil-kecik dulu??? ade x?? mesti ada kan.. waikma, ada 1 je kenangan ko. laen la ko hilang ingatan. itu x dapet la den nak nolong nya.

haaa... lebih kurang la ngan umah aku dedulu..


entahlah, apa hajat dihati aku nie, tetiba pulak rerajin nak mengimbau kenangan silam yang telah lama terkurung dalam tempayan ingatan..(fuhh.. analogi x leh blah lansung). aku nak story ah.. sikit pasal aku kecik-kecik dulu. aku nie beranak kat alor star, kedah. membosar pown doket sano. umah aku dulu umah kampung dekat sangat dengan bendang atau orang bandar panggil sawah. memang x tipoo ah... best sia.. umah sebelah sawah nie. nikmat die orang kampung je tau. dengan bau selut yang mengharum bila time orang nak mesin padi, dengan jeraminya yang cute, dengan padinya yang menghijau. wa.. memang ketenangan dowh.

x ke sikit punya tenang kan? ke x?


apa yang bestnya dengan umah kampung sebalah bendang??
ha... best die, masa aku kecik-kecik lepas orang kutip padi, kan tinggal die punye jerami je kan?? masa tu orang kampung tunggu jerami kering, then dieorang nak bakor je jerami 2 kasi tanah die jadik power untuk tumbesaran padi yang akan datang. so, aku and the geng yang kepala x berapa nak center nie, kasi main dulu la dengan jerami tu. ko tau kiteroang main ape?? hahahahaha.. main perang-perang. best siot maen nie, care maen die senang je.. ko tau kan padi lepas mesin mesti tngal die punya batang je kan. so, ko cabut la batang tu then, baling ke arah musuh. waa.. memang best la. pastu kite bole bt kubu dengan guna jerami. hahaha... kenangan seh! aku ngan memember selalu la kene marah dengan tuan tanah kedaung tu. maunye x kene marah, dah la cabut die punye padi lepas tu gi cucuh api kat batang padi tu then maen perang-perang.. hahahhaa.. baper kali die punya bendang terbakar tanpa disengajakan. semua set-set budak nakal punye kes la tu.. jangan katakan budak, abang aku yang tua kedaung pown join sekali. hahaha... die punye idea la yang gune api tu, kate die nak kasi nampak real macam perang.. tapi jangan la ko gi tuju orang ngan bende alah 2 bila ko letak api.. tu kire nak perang bebetol ngan mak apak budak tu.. ko just kasi die punye kubu musnah je.. kalu macam nak serang musuh, ko x yah la letak api.. but ko kene sedia air la.. takut jap gi satu petak bendang tu tebako yang memang selalu terjadi dekat kami nie.. hehehhe.. memang haru la.

haaa.. nie jerami.. atau macam maksud laen hama padi kot..


ade lagi pemainan yang kiteorg selalu maen dekat bendang.. macam naek mesin padi mase die nak kutip padi tu.. fuhhhh... nikmat die heaven giler, maunye tak tetengah ramai dengan auntie-auntie dan uncle-uncle bukak port sembang petang.. kiteorang best je naek mesin padi reramai sambil mengayat abg yang tengah drive mesin tu..  hah! tu aku tipoo.. tapi aku penah naek sekali je la.. sebab aku takut pacat, lintah and it family.. woooo.. gli sia..yang lain, aku suke port tepi bendang main saper bole panjat pokok sampai ke ujung daun die.. hahahahahaha... meriah giler, mau nye x.. dengan bebudak atas mesin padi lagi, dengan yang tengah keja mesin lagi, dengan bebudak tangkap ikan lagi, dengan mak cik-pak cik punye persidangan lagi, dengan kakak-kak and abang-abag lawan kejip mata lagi, dengan bebudak maen kejar-kejar dan macam la... memang meriah.. ngalahkan orang bt kenduri kawin.



jangan tetipu ade lagi yang kiteorang maen dekat bendang.. haa!! nak tau ape die?? kiterong maen wau or ko panggil lelayang kot.. mesti korang gelakkan, mesti ade yang tersenyum sempol sambil angkat kening sebelah sambil kate ''ala.. aku pown maen lelayang pe dulu kekecik??'' .. well i know la.. memang ramai je orang maen lelayang tapi tempat yang selalu bebudak bandar maen mesti ko pg kat pantai kan?? haa.. mane ade orang jual lelayang dekat bendang?? ye x? hahaha.. aku and the geng memang menjadi port la maen wau dekat bendang sebab best, memang la x leh nak lari sesuka hati, sebab akan menyebabkan kerugian kepada tuan padi tersebut.. ye ar.. kiter orang maen time padi tengah menghijau cantek punya.. kenape aku kate best?? sebab x de pokok kat sawah, kot la nak jadik kemalangan ke mase tengah maen kan?? x de la masalah wau tersangkut atas tiang letrik ke? wau terbang hilang dari pandangan ke? x de.. x de.. semua tu tidak lagi menjadi masalah buat kami.. sebab kalu wau putus pown kiteorang still leh tau tempat die jatuh, bole nampak dengan mata..angin pown best.. bole kasi wau tu naek nuuuuunn jauh ke angkasa raya.. hahahaha.. wau pulak bt sendiri wooo.. sentimental value die laen babe.. kalu bole nak tido pown dengan die.. tapi still ade masalah le.. tuan tanah sawah tu x penah nak berpuas ati ngan kiteorang.. keje nk mendengki je.. x leh tengok orang happy lansung, mesti nak dihalaunye.. haila.. tp apakan daya seorang tua untuk mengangu kenakalan bebudak bijak macam aku nieh.. hahaha.. die penaya kiteorang, kiteorang penaya die balik.. hahahaha.. ko tau aper yang kami bt?? boikot sama anak die, pancitkan tayar moto beliau, sembunyi selipar rumah beliau.. hahahaha.. jahat kan? tapi sekarang x dah..

hahaha.. memang best seh lepak atas 2...




ade lagi.. kiterorang memang suke maen kemah-kemah time ade jerami.. so, kire juara la sape yang bole kasi bina umah paling cun sekali.. heh!! selalunye aku la menang.. sebab kan aku lead?? lepas dah bine segala bagai.. maen la masak-masak.. ok jangan tetipu.. maen masak-masak kiteroang bukanye gune pinggan plastic warne pink ok.. kalu macam tu aku pown geli, kiteorang kasi ade trill sikit, macam iron chef gitu.. guna periuk yang kiteorang jumpa kat pondok tuan rumah then, songlap barang 3-4 bijik.. hahahaha... habuan nak masak bebetul guna api.. macam mana nak dapat api?? kumpul duet ko, nak beli mancis.. habis x kan nak masak periuk je kan?? haa.. nie la perangai kejam yang dah jadi badi kat aku.. kiteorang balik umah rembat bawang, cabai, garam dan air la... tp x kan nak masak bawang je?? mana ade trill kan?? hahahaha... aku dan kerjasama ijan, cop, ila, ani dan yang laen-laen menjalan kan operasi menangkap katak,cicak, pepatung, cacing, berudu, ikan, lipas, belalang dan binatang-binatang liar yang laen.. hahaha.. asal aku kate jadi badi kat aku?? sebab sekarang semua binatang-binatang tu aku jadik allergic nak pegang tambah-tambah ciak ngan katak.. fuhh.. geli seh.. jgn kate binatang tu.. ikan pown aku takut nak pegang kalu x mati lagi.. BALASAN.. hahahaha.. bile maen je, kalu bule x mau la asap tu banyak sangat jap gi tuan tanah nampak memang masak la kiteorang.. part paling heaven bila time letak minyak then masukan bawang.. pergh.. dengan bunyi sekali bau.. bole kasi menangis terharu la.. hahaha.. best memang best, tp ade satu masa tu.. kiteorang tengah memaen tetibe je api tu gi sambo jerami yang memang bebetol dah kering tu.. waaa.. memang pembakaran terbukak la.. nasib x rentung je aku ngan ijan mase tu.. tuan tanah kedaung tu aper lagi kalut ar.. bukan pasal bendang die, tapi takut ade yang mati tebako.. lagi pown padi tu memang die nak bako dah.. kire halal la satu petak hanggus.. pergh!!! balik tu memang haiseh.. ko mesti paham kan bile tuan tanah tu gi report kat mak aku.. maka, wassalam.. memang x maen dah 5 bulan.. hehehe!! name pown bebudak.. die maen balik..

takut pulak aku tengok die bt kemah macam nie..

sape kater jadik budak kg x best.. x berkembang otak??


huh.. tapi sekarang dah x de dah semua tu.. aku ase bebudak sekarang pown  x penah lalui macam mana kite semua penah lalui masa kecik-kecik dulu.. hahaha.. sekarang pun aku dah payah nak jumpa bendang sebab aku pindah dekat s. petani.. umah pulak taman, memang x leh nak di buat aper la.. laman pown bole la habuan nak tanam pokok-pokok kampung.. sebab mak aku nak bt umah aku tu macam umah kg-kg gitu.. even umah taman, nasib la laman die luas.. tp.. memang x de maknenye mak aku nak tanam padi sebelah umah.. bile dipikir-pikir kesian kan bebudak sekarang... hidup dieorang x mencabar lansung.. maenan-maenan dieorang pown bukan macam zaman ko ngan aku dulu.. sekarang zaman ps3, psp la.. macam-macam.. tak mengunakan tenaga dan tak mengeratkan hubungan dengan orang laen.. hehe.. rugi2..

kampung boy....

aiseh.. comei pulak jerami die..


p/s: haha.. kenangan tu bende yang paling berharga la bt aku even paeit atau pown manis.. semua jadik pengajaran bt aku...


No comments:

Post a Comment