Wednesday, March 9, 2011

aku yang hampir sawan!! heh!

assalamuallaikum! hehe.. blurr, tetibe je.. tadi macam best je nak bt entry.. sekali klik new post, sentap pulak depan lappy nie.. potong mood sungguh!! oleh kirana aku memang bole sawan x de koje.. bior aku merepek meraban dalam blog nieh! hahaha... ah'haaa.. dah tau nak tulis aper! hehee.. babe-babe sekalian, ko penah x dengar orang cakap pasal ko, tp dieorang sebenarnye x tau yang ko dengar?? aper, x penah? memang dasar tido mati.. hehehe.. aku penah, baru-baru nie.. kelakar+terharu weh.. bile dengar mak abah aku sembang pasal diri sendiri..

mak abah aku.. maso nk poei aji..


abah: dah tido ke mek 2??

mak: x tau la.. keqah je tu, tidoq la kot..

abah: (sambil tengok aku) haa.. dah tidooq...

mak: aiseh! pelik sungguh budak nie, senang beno tidonye. letak kepala terus x sedo diri..

abah: biaq kat dia la, penat kot!

mak: huh?? koje pown x dok doket kilang tu..

abah: dia senang ati la tu, x dak masalah sebab tu senang tidoq, haa la.. dok ngan mak abah dia, makan cukup, ati senang.. tu yang dia senang tidoq tu..

mak: em.. betoi la abah ang.. dia x dak masalah la tu. hazirah nie memang senang, senang ati.


hahahaha.. aku gila punya cover waktu tu.. mananya x, aku balik koje terus lepak kat atas sofa, abah aku dk baca paper, mak aku dok kat tepi pintu sambil dok tengok pepokok die.. punya syok aku dok sembang ngan mak aku, aku pown x perasan bila aku padam.. sedo2 aku dengar mak abah aku dok sembang pasai aku!! hehehe..

ko tengok mak aku.. mcm x de feel je tangkap gambo.. haha


mesti ko pelik kan apesal la aku syok sangat, basic la mak apak sembang pasai anak2 dia kan?? yup! tapi agak pelik bagi mak ngan apak aku.. depa nie set-set x tunjuk kalu depa sayang anak. jenis bt muka 2 kupang 5 duet je.. selalu jugak la, aku try nak jadik kuching miang pi mengatai ngan mak aku, pecuma je dia balas..

mak: haih.. ang nie sepa?? aku sakit kaki nie.. haila.. bangun2..

aku: ala mak.. adik sakit pala la.. mak urut sat!

mak: mengada-ngada.. bagi minyak cap kapak!

dari kiri: aku, tiqah abg zam, kak aku, ngan mak aku la... (abg aku yang nie pown sengal jugak)


yaaa... itu la mak gua! garang, kasaq.. tapi penyanyang oo... paling memahami anak-anak dia.. gua x penah kene sebat ngan apak gua, tapi ngan mak gua selalu.. hahaha.. masa kecik2 dolu la.. tapi mak gua x leh nak angin ngan sorang je anak die.. lu tau sape?? abang apit gua.. gua jeles maut sama dia, tapi memang x bule nak angin pown sebab die memang manja dan baek, tapi lurus jugak.. macam dolu masa kocik2..

kak: haaa!!! apit ang nak pi mana 2?????

apit: (sambil dok baling baju ikut tingkap) haa.. kak, aku nak pi mandi aloq sat!!

kak: ang pi.. ang pi!! aku bagi tau mak.. (kak aku memang kaki tripod, tapi dia kena getah macam 2 jela dengan apit aku nie)

apit: (dengan muka tanpa riak melawak) baguih.. ang tolong bagi tau mak sat.. aku x dan nak bagi tau nie..

kak: (konfuse nak baling bedak ka? nak tepuk kepala) aku bagi tau mak!

apit: orait! aku pi dolu kak.. ang jangan lupa bagi tau mak..(sambil lompat ikut tingkap)

ngok dak apit aku?? dia suh akak aku bg tau mak aku, tapi dia keluaq ikut tingkap umah gak.. aisehh.. hahahha.. ada lagi mangkuk si apit aku nie..

apit: mak adik nak keluaq sat!

mak: ang nak pi mana??

apit: adik nak pi tangkap ikan sat..

mak: ang pi.. ang pi...

apit: haa.. adik nak pi la nie...

mak: ang pi!!! aku bg tau abah ang....

apit: la.. dah mak sugoh adik pi.. adik nak pi la nie.. ok mak, adik pi dulu.. assalamualaikum!!

hahaha.. nie la apit aku yang keloloh! hehehe...


hahaha.. serius aku gelak bila tulis nie.. mangkuk sungguh! bagus pulak apit aku nie, mak aku x yah suh dia bt koje, die dah bt dolu.. sebab tu la mak aku sayang.. tp sekarang dia dah x semangkuk dolu dah.. umoq pown dah 24.. x kan nk bt perangai macam budak tadika kot?? hahaha... tapi dia tetap manja! dan abang yang paling best..

sebelum berangkat, kami pi makan nasik beraini gam..
dari kiri: kak yaya, anak die, aiman, abah aku dan yang tenggah bejalan tu syaza.


ye.. aku tau, entry kali nie memang bagang! sebab aku pown macam nk kena sawan balik nie... tp satu ja aku nk bagi tau.. mak ngan abah kita nie memang depa x tunjuk yang depa sayang kita. tapi sebenaqnya depa sayang kita.. depa kenai kita lebih daqi kita kenai diri kita sendiri.. so, hargai depa selagi ada nyawa kat badan, even depa garang ka.. emo ka.. x layan kita ka.. tapi sebenaqnya depa sayang semua anak depa even kekadang ada anak yang depa lebih kan.. sebab kita punya perangai bukan nya sama.

last-last nie wa nak kasi la hadis ngan firman allah s.a.w kat lu orang, kasi lu baca hukum anak kepada depa punya 'parent'.


Firman Allah SWT;

“ Dan Kami telah memerintahkan manusia supaya berbuat baik dan berbakti kepada kedua ibu bapanya ” (Al-Ankabut ayat 8 )

Sabda Nabi SAW;

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya : “ Saya telah bertanya kepada Nabi SAW : “ Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah ? ” Baginda menjawab : “ Sembahyang dalam waktunya. ” Beliau bertanya lagi : “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Kemudian berbakti kepada ibubapa. ” Beliau bertanya lagi: “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Berjihad di jalan Allah. ” Beliau berkata lagi: “ Baginda SAW telah berbicara kepada saya tentang semua itu. Seandainya saya meminta Baginda SAW menambah lagi, pasti Baginda SAW menambah untuk saya. ” [Hadis riwayat Bukhari]

p/S: ok tu je bt kali nie.. hehhe... lagi satu.. wa tengah begang sebab telekat tulang ikan keli.. sakit tekak doe.. ada sapa-tau macam mana nak kasi ilang ase tulang comment wa punya post ok?? assalamualaikum!

argh!!!!!!!!!! damn!!!










No comments:

Post a Comment